ryfrathy@hotmail.com

Foredrag

Foredrag af Ry Kristensen:

Jeg laver forfatter-foredrag for hele grundskolen og overbygning. Mit foredrag kan målrettes en enkelt klasse, eller flere klasser / årgange, så I har mulighed for at sætte flere klasser sammen, hvis I ønsker det.

Mit foredrag er bygget op om et Power-Point og jeg har også videomateriale, så der skal gerne være adgang til en projektor og skærm.

Der findes undervisningsmaterialer til mange af mine bøger, blandt andet: “Banditter i CO2 habitter”, “Den blå drage”, og mine to julebøger “Nissernes hemmelige verden” og “Drillenisserne”. Se fanen Undervisningsmaterialer.

“Banditter i CO2-habitter”: Målgruppe: Mellemtrinnet. Emner: Klimaet, FNs 17 verdensmål, miljøsvin, selv den mindste kan gøre en forskel.

“Den blå drage”: Målgruppe: Indskolingen. Emner: Virus, ensomhed, angst, venskab, mobning, sorg, mod, at være anderledes.

“Super 4”: Målgruppe: Mellemtrinnet. Emner: Terrorister, zombier, robotter.

Om mig:

Jeg bor i Skive. Jeg er uddannet folkeskolelærer fra Skive seminarium, og har været lærer i 19 år.

Jeg har skrevet over 20 børne- og ungdomsbøger. Blandt andet den prisvindende superhelteserie Super 4, den anmelderroste illustrerende børnebogs-serie Den blå drage, bind 1-7, samt syv historier til Gyldendals Frilæsning.dk hvor flere er blevet nomineret til Årets historie.

Anbefalinger fra skoler:

“Hele Sølystskolens 2. årgang har haft besøg af Ry Kristensen. Ry var spændende, indlevende og virkelig god til at få børnene med. Han fortalte levende om sine bøger og sit liv som forfatter. Ry svarede beredvilligt på alle børnenes mange spørgsmål om livet som forfatter, om at bruge sin fantasi og om hvordan man egentlig holder styr på at skrive en bog. Flere børn gav udtryk for, at de selv havde fået en ide til en historie og ville starte deres eget forfatterskab. Ry sluttede af med at lave et historie sammen med børnene – en øvelse børnene var meget optagede af, og som vi vil bruge i vores kommende undervisning. Vi takker Ry for et rigtig godt besøg.”

Sølystskolens 2. årgang

“Både børn og voksne havde en skøn formiddag i Rys selskab, og det var en fornøjelse at have ham på besøg.”

2 x 2. kl. Hjørring Private Realskole

“Hold nu op et fedt foredrag, vi havde sammen med dig. Eleverne elskede det. Elever har sagt lidt forskellige ting om foredraget: “Det var sejt, at han vidste så meget om drager.”
“Det var sjovt at møde en, der har skrevet en bog.”
“Det sjoveste var at lave vores eget eventyr med ham.”
“Hans bøger lød mega spændende, og dem vil vi gerne læse.”

Skærbæk Distriktsskole – 0.-2. klasser

“Tak for besøget på Skjernåskolen. Det var en stor oplevelse for vores elever, de var tryllebundne i hele 45 minutter. Vi har elever med f.eks. ADHD, autisme, forskellige grader af kognitive funktionsnedsættelser, og alle gik fra dit foredrag med et stort udbytte. Som en elev udtalte: “Den bedste dag nogensinde”. En af lærerne udtalte: ” Ry Kristensen var tålmodig og god til at formidle til vores elevgruppe. – Og så vil vi gerne se ham igen”. Et fantastisk besøg og et stort tak herfra.”

Skjernåskolen – (specialskole)

“TAK for et super godt og inspirerende foredrag – vi nød det alle store som små. Det vil vi helt klart anbefale til andre.”

Indskolingen – Humlum Skole

“Inspirerende, sjovt og lærerigt. Eleverne havde en fest både i arbejdet med dine bøger og ved at deltage i foredraget. Bliv ved med at skrive til, om og med børn.”

Brædstrup skole – 2 x 3. og 4. klasser

“- du god til at fange eleverne med din måde at fortælle på. Du fik dem godt inddraget, så det ikke kun var lytte hele tiden. Det var i hvert fald en rigtig god og udbytterig oplevelse.”

Mellemtrinnet – Thorup Klim Skole

“Ry gav et spændende foredrag om at skrive bøger og blive forfatter. Vi kan klart anbefale ham til andre skoler.” 

Forældreskolen – Aarhus

“Ry Kristensen lavede et super godt foredrag for vores 3. og 4. kl. Eleverne var fastholdt i de spændende historier og de fine billeder og film, som Ry viste. Der var masser af læring omkring berettemodel, skriveteknik og meget andet. Vi kan kun anbefale ham til andre skoler.”

Fursund skole

“Tusind tak for to rigtig gode foredrag for vores 2.-3. klasser og 4.-5. klasser. Eleverne var meget begejstrede og synes det var spændende at møde en rigtig levende forfatter. Eleverne synes de signerede bøger er i særlig kurs.”

Tømmerup fri- og efterskole

Indhold i foredrag:

  • Et generelt fokus på at alle er gode til noget
  • Hvordan skriver man en bog og bliver forfatter
  • Forskellige øvelser hvor eleverne inddrages
  • Samarbejde med illustrator, og video af hvordan man laver en illustration
  • Berettemodellen/start-midte-slutning – alle kan skrive en historie
  • Vi skriver en historie sammen
  • Fokus på flere af mine bøger – alt efter ønsker fra jer
  • Forskellige FFM “Fælles Mål” (Se hvilke mål der måske kan “vinges” af, nederst her på siden)
  • – og meget mere 🙂

Pris for foredrag:

Det er GRATIS at få et foredrag med mig, hvis man søger Statens Kunstfond (se næste afsnit).

Pris for foredrag med støtte fra Statens Kunstfond: 6.000 kr.

Ansøgning hos Statens Kunstfond:

Her er link til ansøgningen hos Statens Kunstfond:

https://www.kunst.dk/for-ansoegere/soeg-tilskud/levende-litteraturmoeder-for-boern-og-unge

Note:

Det er en god ide at arbejde med forfatterens bøger før eller efter foredraget. Det lægges der også vægt på, fra Statens Kunstfonds side.

Der er to årlige frister: Næste frist er: d. 13 08 2025, kl. 14:00. Puljen skal søges via Tilskudsportalen, hvor man skal have et medarbejdersignatur, og logge ind via NEM-ID – læs mere på: www.kunst.dk/for-ansoegere/ny-tilskudsportal-for-ansoegere

Man kan søge op til 6.000 kr. for en enkelt forfatter. Man kan også have flere forfattere på besøg på samme tid. Der kan man søge 5.000 kr. pr. forfatter.

Mit CV:

Kontaktinfo:

Skriv eller ring gerne til mig, for flere informationer.

  • Ry Kristensen
  • Odgaardsvej 40
  • 7800 Skive
  • 29 25 33 93
  • ryfrathy@hotmail.com

FFM – Forenklede Fælles Mål:

Disse er nogle af de FFM-mål jeg kan komme rundt om i mine foredrag, skulle I ønske det, og som derefter kan vinges af i årsplanerne.

Efter 2. klassetrin:

Fortolkning: ”Eleven har viden om begyndelse, midte og slutning.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om enkle sproglige, lydlige og billedlige virkemidler.”

Efter 4. klassetrin:

Læsning: ”Eleven har viden om visualiseringsformer.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om effektive skriveteknikker.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om ordforråd og sproglige valgmuligheder.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om teksters genre og struktur.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om punktum, spørgsmålstegn og udråbstegn.”

Fremstilling: ” Eleven har viden om enkle fremstillingsprocesser.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om beskrivende og berettende fremstillingsformer.”

Fremstilling: ”Eleven kan udarbejde multimodale tekster.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om tomme pladser og teksters tid og rum.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om personkarakteristik.”

Fortolkning: ”Eleven kan sætte tekster i forhold til forfatterskabers særpræg.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om enkelte forfatterskaber.”

Efter 6. klassetrin:

Fremstilling: ”Eleven har viden om fremstillingsprocesser.”

Fremstilling: ”Eleven kan bruge it og tænkeredskaber til at få ideer.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om tænkeskrivning, brainstorm og mindmap.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om synopse, manuskript og storyboard.”

Fremstilling: ”Eleven har viden om sætnings- og tekststruktur.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om at læse på, mellem og bag linjerne.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om måder at udtrykke teksters stemning på.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om fortællertyper.”

Fortolkning: ”Eleven har viden om scenarier og tidsforståelser.”